Школа Традиційного Карате-До
  • Головна
  • Наша школа
    • Програма школи
    • Умови вступу
    • Тренери
    • Титуловані спортсмени
    • В ЗМІ
  • Про карате
    • Історія
    • Атестаційні вимоги
    • Клятви спортсменів і суддів
    • Ката шотокан
  • Галерея
  • Розклади занять
    • Зал «Центр»
    • Зал «Школа №25»
  • Партнери
  • Контакти
  • Facebook
  • YouTube
Школа Традицiйного Карате
Окiнава

  • Ви тут: 
  • Головна
  • Про карате
  • Історія
  • Гітін Фунакосі є одним з основоположників сучасного карате

Гітін Фунакосі є одним з основоположників сучасного карате

Надрукувати

Гітін ФунакосіГітін Фунакосі (Funakoshi, Gichin) (1868-1957), один з основоположників сучасного карате, творець стилю Сьотокан. Народився 24 квітня 1868 в г.Сюрі на острові Окінава в бідній сім'ї дрібного чиновника - збирача податків. Юний Фунакосі ріс слабкою і хворобливою дитиною. Турботу про виховання маленького Гітіна взяв на себе його дід, Гіфуку Фунакосі, який викладав в місцевій школі ряд класичних наук: конфуцианскую літературу, грамоту, каліграфію. У школі Гітін Фунакосі подружився з сином Азато Ясуцуне, майстри Сюрі-те, одного з напрямків карате - традиційного рукопашного бою Окінави.

У 1888 Фунакосі здав іспит на молодшого викладача початкової школи і, пішовши по стопах діда, став шкільним учителем. Ця посада не передбачала вищої освіти, яку Фунакосі так і не отримав, проте серед жителів провінційного Сюрі Фунакосі вважався дуже освіченою людиною.

В епоху Мейдзі, з введенням загальної військової повинності, уряд Японії став приділяти пильну увагу фізичному розвитку учнів середніх шкіл. Дані медичного обстеження середини 1890-х років на Окінаві виявили дивовижну пропорційність, силу і витривалість підлітків, які з дитинства займалися карате. На той час армійське і військово-морське командування, узагальнивши досвід японсько-китайської війни, визнало користь бойових мистецтв для підготовки особового складу збройних сил. У 1906 за ініціативою окінавського майстра Ітосу відбулися перші показові виступи з карате, на яких були присутні десятки офіційних осіб. У цій демонстрації брав участь і 37-річний Фунакосі. Міністр освіти Японії Огава Сінтаро погодився ввести окінава-те, як тоді називали карате, в програму викладання середніх шкіл і деяких вищих навчальних закладів острова. З цього моменту карате отримало офіційний статус навчальної дисципліни.

У 1916 Фунакосі в складі делегації з Окінави взяв участь в показових виступах в Кіото (Японія). У 1921 році на шляху в Європу кронпринц Хірохіто, майбутній імператор Японії, відвідав Окінаву, де для нього була влаштована демонстрація ката, тамесіварі і куміте в замку Сюрі. Принц, людина вельми войовничих устремлінь, був захоплений цією демонстрацією, що в кінцевому підсумку вирішило долю карате. Громадська думка була сформована, карате отримало офіційне визнання в вищих верствах суспільства.

Гітін ФунакосіУ 1922 Фунакосі приїхав в Токіо для участі в першому національному фестивалі спорту, організованому міністерством освіти, і познайомився з патріархом дзюдо Кано Дзігоро. Звернення до Кано не було випадковим. Фунакосі йшов на уклін не тільки до батька дзюдо, але і до президента Японської атлетичної Асоціації, президенту Японського товариства Фізичного виховання, представнику Японії в міжнародному олімпійському комітеті, - фактично до людини, від слова якого залежала доля будь-якого нового виду фізичного виховання в Японії. Кано запросив Фунакосі в Кодокан для показових виступів з карате і був зачарований інтелігентним і грамотним майстром з Окінави.

Заручившись моральною підтримкою Кано в справі розвитку і пропаганди карате, Фунакосі вирішив не повертатися на Окінаву і залишитися в Токіо. Дружина Фунакосі відмовилася послідувати за ним, пославшись на вірність традиціям, яке вказує жити біля могил предків.

У 1922 в Токіо вийшла в світ перша книга Фунакосі Рюкю кемпо карате, в дослівному перекладі: «Кулачні методи китайської (танской) руки з островів Рюкю». Назва дуже примітна - тут підкреслюється, з одного боку, окінавське походження карате, а з іншого боку, його генетичний зв'язок з Китаєм.

Зібравши трохи грошей, Фунакосі відкрив перший крихітний зал при храмі Мейсёдзоку, який утримував за свій рахунок. Його зусилля не були марними, і у нього з'явилися перші учні. У вересні 1924 Фунакосі відкрив клуб карате в університеті Кейо. У 1925 написав нову, перероблену версію своєї першої книги, вже під іншою назвою - Рентан Госин карате-дзюцу - «Мистецтво карате для загартування тіла і духу і для самозахисту». Уже в 1926 відкрився другий клуб при Токійському університеті в ІТІКОМ. З 1927 почали діяти групи карате в університетах Васеда, Такусеку, Седа, Хітоцубасі. До 1930 в одному лише Токіо було відкрито близько тридцяти залів, які перебувають під керівництвом безпосередньо Фунакосі. Майстер працював цілодобово, проводив по кілька тренувань в день в різних кінцях міста, писав статті, працював над новою книгою, яка повинна була завершити створення концепції «нового» карате. Щоб стимулювати учнів до поетапного просування в карате, в 1926 році він, за аналогією з дзюдо, ввів жорстку систему звань - учнівських (кю) і майстерських (данів), присуджуючи з першого дана чорний пояс як знак вищої майстерності.

1930-і роки були дуже напруженими для Фунакосі - від нього пішов один з найкращих учнів Оцука Хіронорі, згодом створив стиль Вадо-рю.

У 1930 Фунакосі офіційно призначив свого сина Йоситаку шеф-інструктором престижного університету Васеда, де розташовувалася одна з найбільших шкіл карате.

Гітін ФунакосіТермін карате-до (карате, як духовний шлях) з'явився у Фунакосі тільки в 1935 в книзі Карате-до Кёхан. Ієрогліф «до» він прийняв під впливом дзюдо, де була розроблена концепція бойового мистецтва як шляху життя. Саме в середині 1930-х років Фунакосі завершив створення теоретичної бази свого бойового мистецтва.

У 1935 реалізувалася давня мрія Фунакосі, яку він плекав багато років, - він побудував власний зал в кварталі Мейдзюро в Токіо. Його споруда була закінчена до середини 1936. Зал отримав назву «Сьотокан». Саме під псевдонімом «Сето» писав колись Фунакосі свої вірші в наслідування древнім китайським поетам. Ієрогліф «Се» буквально означає «сосна», ієрогліф «то» - «море». З цього моменту його зал і стиль карате називався «Зал сосни і моря» або «Зал майстра Сето».

Навесні 1945 зал Сьотокан був вщент зруйнований під час американського авіанальоту. Загинули багато архівів і записи Фунакосі. В цьому ж році помер від туберкульозу його син і перший помічник Йоситака. Після війни Фунакосі вирішив повернутися на Окінаву, але острів окупували американці. За наказом командувача окупаційними американськими військами генерала Макартура багато жителів Окінави були переселені в Японію, і разом з ними приїхала дружина Фунакосі. Уже літня подружня пара, нарешті, після 25-річної розлуки возз'єдналася і поселилася в містечку Оіта на острові Кюсю, але, на жаль, сімейному щастю судилося тривати недовго - восени 1947 дружина Фунакосі померла.

У 1949 в країні завершилося післявоєнне відродження карате, а фактично - становлення нового підходу до карате як до фізичного виховання, який орієнтується на спорт. У тому ж році була створена Всеяпонська асоціація карате (JKA), насправді об'єднувала тільки карате стилю сетокан. Фунакосі був обраний її почесним президентом.

Гітін Фунакосі був активний до кінця своїх днів, невпинно їздив на змагання, відвідував різні секції. Маючи вільний час, активно брав участь у культурному житті, особливо любив поетичні зустрічі, був глибоким і тонким цінителем поезії.

Помер Фунакосі в Токіо 14 листопада 1957 року.

© 2015-2023 м.Черкаси Школа Традиційного Карате «ОКІНАВА»

  • Календар подій
  • Архів новин
  • Документи
  • Контакти
  • Головна
  • Наша школа
    • Програма школи
    • Умови вступу
    • Тренери
    • Титуловані спортсмени
    • В ЗМІ
  • Про карате
    • Історія
    • Атестаційні вимоги
    • Клятви спортсменів і суддів
    • Ката шотокан
  • Галерея
  • Розклади занять
    • Зал «Центр»
    • Зал «Школа №25»
  • Партнери
  • Контакти